Kako usporiti znakove starenja: 7 naučno potvrđenih saveta

Ne postoji čarobni štapić kojim bi se starenje zaustavilo, ali je zato moguće usporiti znakove starenja. Evo koje nam better-aging navike mogu u tome pomoći.

Tekst je ažuriran 15. februara 2024.

Da se razumemo, postoji mnošto pozitivnih stvari koje donose sazrevanje i starenje. Samo neke od njih su samopouzdanje, iskustvo i perspektiva iz koje sagledavamo život. Štaviše, istraživanje koje je sprovela marketinška kompanija Harris Poll pokazalo je da su ispitanici odabrali 50-e godine života kao period kada su se najbolje osećali i bili najzadovoljniji životom.

S druge strane, mnoge stvari u vezi sa starenjem nas plaše. Fizičke promene kroz koje prolazimo s godinama nisu uvek ni pozitivne ni prijatne, ni sa estetske, a ni sa zdravstvene strane. Utešno je to što svojim stilom života možemo učiniti mnogo na zdravstvenom planu, a zahvaljujući adekvatnoj nezi i na estetskom planu.

Evo koje nam navike mogu pomoći da produžimo mladolikost kože.

#1 Dodajte retinol u redovnu rutinu nege kože


Kada su u pitanju fizički znaci starenja, adekvatna nega kože je ono prvo (i najjednostavnije!) što nam može pomoći. Nikada nije kasno da krenete s režimom nege za zdravo starenje, ali stručnjaci obično savetuju da se takav režim uvede do 30. godine. Dokazano je da je proces starenja vidljiviji na koži koja nije adekvatno negovana i koja je izložena stalnim negativnim uticajima iz spoljašnje sredine kao što su zagađivači i izlaganje suncu.

Bilo da vam je potrebna preventivna nega, ili su znaci starenja već vidiljivi na vašoj koži, nema moćnijeg sastojka od retinola. Retinol je jedinjenje dobijeno od vitamina A koje rešava gotovo svaki problem kože koja stari. Podstiče proizvodnju kolagena, što izglađuje fine linije i bore, poboljšava proces obnavljanja ćelija – pa koža postaje blistavija, a znaci izlaganja kože suncu (bore, hiperpigmentacije…) manje vidljivi.

Dosledna, lokalna upotreba efikasnih sastojaka poput retinola pomaže koži da sintetiše više vlakana kolagena i poboljša elastičnost. S obzirom na to da ovakvi kozmetički sastojci deluju na cikluse obnavljanja kože – ona izgleda mlađe i svežije.

  1. Revox Just Retinol tonik za podmlađivanje kože lica.
  2. La Roche-Posay Retinol B3 serum (3.500 din.) sadrži formulu sa jedinstvenim kompleksom čistog retinola i retinola sa postepenim oslobađanjem za neprekidno i snažno dejstvo protiv bora.
  3. Hada Labo anti age hidrator (2.300 din.) je vodeni gel sa kompleksom tzv. superhijaluronske kiseline, hijaluronom i retinolom.
  4. Clinique Smart Night Retinol Cream (10.990 din.) – noćna krema za obnovu i ubrzano podmlađivanje kože.

#2 Uključite i peptide

Retinol, naravno, nije jedini sastojak za negu i zdravo starenje kože koji daje ozbiljne rezultate. Peptidi takođe pokazuju impresivne benefite kada je u pitanju podmlađivanje kože. To su, pre svega, podrška proizvodnji kolagena, poboljšanje teksture kože i jačanje njene barijere radi zaštite od štetnih uticaja iz okoline.

Kako nam peptidi pomažu? U pitanju su lanci aminokiselina međusobno povezani peptidnim vezama koje su prirodno prisutne u telu. Kada se koriste lokalno na koži, mogu delovati kao prenosioci informacija za kožu da je potrebno da se poboljša. Na primer, da pojača proizvodnju kolagena.

  1. Vichy Liftactiv Collagen Specialist (4.110 din.) – dnevna nega protiv bora.
  2. Revolution Skincare Multi Peptide (1.572 din.) – serum sa peptidima za zatezanje kože lica.
  3. Collistar Eye Contour Hyaluronic Acid + Peptides (3.672 din.) – serum za intenzivnu hidrataciju kože oko očiju.

#3 Na raspolaganju su nam i različiti tretmani

Redovna nega kože kod kuće osnova je bez koje nema rezultata. Ali, to ne znači da ne možemo otići i korak dalje te s vremena na vreme počastiti svoju kožu estetskim tretmanima. Na primer, elektrostimulacija kože i mišića lica, tj. delovanje na njih putem mikrostuja, „podiže“ opuštenu kožu, dok npr. LED tretmani, posebno terapija crvenim svetlom, stimulišu proizvodnju kolagena, kako bi se smanjile fine linije i bore. Prema sličnom principu deluju i određeni laserski tretmani koji deluju na stimulaciju proizvodnje kolagana.

#4 Ne zaboravite na kremu za sunčanje (svaki dan, čak i zimi!)

Ništa ne utiče tako intenzivno na starenje kože kao što je izlaganje UV zracima. Istraživanja su pokazala da je čak 80% vidljivih znakova starenja posledica izlaganja UV zračenju. To uključuje tamne mrlje i usporavanje proizvodnje kolagena, što dovodi do finih linija i bora. Drugim rečima, zaštita od sunca je najvažniji faktor u sprečavanju pojave znakova starenja kože te bi stoga nanošenje zaštitne kreme ili seruma sa SP faktorom trebalo da bude osnova svakodnevne rutine nege. Da, čak i zimi, kada je sunčevo zračenje slabije.

  1. Shiseido Urban Environment Age Defense Oil-Free SPF 30 (4.990 din.) – lagana emulzija koja ne masti kožu a, pored zaštite od sunca, obezbeđuje i aktivne sastojke za zdravo starenje kože. Između ostalih sastojaka, sadrži i spirulinu.
  2. Carroten krema za lice eco )790 din.) – pruža 4 nivoa zaštite od širokog spektra štetnog sunčevog zračenja, a ne sadrži octinoxate, oxybenzone i octocrylene. 
  3. La Roche-Posay Anthelios Uvmune 400 Fluid SPF50+ (2.200 din.) – s filterom kojii pruža ultimativnu zaštitu (UVB + UVA + ultraduge UVA zrake) protiv dubinskog oštećenja epidermisa.

#5 Razmislite o suplementaciji za zdravo starenje


Ako želite da učinite nešto više od nanošenja aktivnih sastojaka na ciljana mesta, suplementi bi mogli biti način da se dodatno optimizuje zdravlje kože. Na kraju krajeva, zdrava koža počinje iznutra. A svakako želimo da podržimo svoj organizam tako što ćemo mu dati prave hranljive materije i bioaktivne sastojke koji su mu potrebni.

Pročitajte i… Šta je nutrikozmetika i kako nam može pomoći na putu ka zdravijoj koži

Postoji nekoliko ključnih hranljivih sastojaka, fitonutrijenata i specijalizovanih bioaktivnih sastojaka koji podržavaju našu kožu, kosu i sveukupno zdravlje kako starimo — tako da se ne samo osećamo mlađe, već tako i izgledamo. Neki od njih su kolagen, vitamin C, koenzim Q10, vitamini E i A, omega 3 masne kiseline…

#6 Konzumirajte namirnice bogate omega 3 masnim kiselinama


Veza između omega 3 masnih kiselina i zdravlja kože naučno je potvrđena. Omega 3 su vrsta polinezasićenih masnih kiselina. Kada je u pitanju hrana, prvenstveno ćete ih pronaći u masnoj ribi, poput lososa, inćuna, haringe, sardine, skuše i tuna.

Pa, kako tačno omega 3 masne kiseline deluju na kožu? One popunjavaju zidove ćelija kože, čineći ih ponovo jedrim. Naučna studija iz 2011. godine pokazala je da su ispitanici koji su unosili suplemente omega-3 masnih kiselina imali više benefita od onih koji su ih nanosili kao lokalne tretmane na ciljana mesta. Druga studija je potvrdila da suplementi omega-3 pomažu u balansiranju i rešavanju upalnih odgovora kože.

#7 Smanjite unos šećera

Stub zdrave kože je naša ishrana. Ono što konzumiramo ima direktan uticaj na to kako izgleda naš ten. A za jedru i čvrstu mladalačku kožu, jedan sastojak je posebno problematičan: šećer. Visoki nivoi šećera mogu dovesti do stvrdnjavanja i fragmentacije kolagena, slabljenja temelja kože i podsticanja prevremenog starenja. Osim toga, ishrana sa visokim sadržajem šećera dovodi organizam u oksidativni stres, što umanjuje sposobnost regeneracije kože.

Foto: Veniamin Kuročkin via Pexels

Povezani članci

hidratantne kreme za negu masne kože
Nega

Hidratantne kreme za masnu kožu lica koje vam preporučujemo da isprobate ovog leta

za zaštitu od sunca
Nega

Kako da odabrate adekvatan SPF preparat za svoj tip kože

uljani čistači
Nega

Najbolji uljani čistači koji će promeniti vašu rutinu nege kože – Beauty Desk lista

iscpucale pete
Nega

Kako da se pobrinete za suve, ispucale pete?

sredstvo za čišćenje lica
Nega

Beauty osnove: Kako odabrati najbolje sredstvo za čišćenje lica za vaš tip kože

šećerni piling
Nega

Šećerni piling jedan je od najluksuznijih načina eksfolijacije: Evo zbog čega…