Pod uticajem viralnih sadržaja sa TikTok-a, brzih promena trendova i nestabilne ekonomske situacije, sve više nas – posebno ako pripadamo generaciji Z – odlučuje se na kupovinu „dupes“-a, odnosno, duplikata ili ekvivalenata. U pitanju su jeftini proizvodi koji su nam predstavljeni kao pristupačna zamena za prestižne artikle iz luxe kategorije.
Dupes ili jeftinije alternative omiljenih proizvoda su svuda. Trend duplikata zapravo su pokrenuli TikTokeri, koji snimke o sličnim ali jeftinijim proizvodima vide kao prečicu do viralnosti. I to im zaista polazi za rukom. Na TikTok-u hashtag #dupe ima skoro 4 milijarde pregleda.
Ovaj koncept posebno rezonira u industriji lepote, jer proizvodi mogu da budu identični kako po formuli, tako i po efektu koji pružaju. Teška ekonomska situacija, rast cena i munjevita smena trendova stvaraju potražnju potrošača za pristupačnijim alternativama.
Generacija Z izbor dupes-a smatra mudrom kupovinom. Za Gen-Z, šminka ili proizvod za negu kože koji oponašaju efekat skupljeg, prestižnog proizvoda gotovo su jednako poželjni kao i original.
Uticaj influensera
U industriji lepote pojavljuje se toliko noviteta da je zaista, za veliku većinu, finansijski nemoguće da konstantno izdvaja toliki novac, ma koliko voleli kozmetiku. Influenseri na društvenim mrežama pomažu potrošačima da se snađu u tom mnoštvu. TikTokeri i Instagrameri dižu na pijedestal prestižne brendove kao što su Charlotte Tilbury, Dior Beauty, Olaplex i Dyson, ali takođe i one jeftinije poput E.l.f. ili Essence. Neki influenseri proširuju definiciju „duplikata“ tako što uključuju i proizvode koji makar i približno liče na skupe ekvivalente. Drugi se oslanjaju na stručnost, objašnjavajući šta različiti proizvodi rade ili ne. Na mrežama možete pronaći i dermatologe koji kreiraju sadržaj sa porukom: Ovo će delovati na isti način kao onaj skupi proizvod za kojim žudite.
Jedan primer iz prakse
E.l.f. Beauty je jedna od kompanija koja je najviše imala koristi od trenda dupes-a. Njihov Halo Glow Filter i Hydrating Core Shine, koji su slični Hollywood Flawless Filteru Charlotte Tilbury i Clinique-ovom Black Honey ružu za usne, postali su viralni. Govoreći o zaradi brenda u prvom kvartalu 2023. godine, izvršni direktor Tarang Amin pripisao je 16 uzastopnih kvartala rekordne prodaje upravo poređenju E.l.f.-ovih proizvoda sa prestižnim ekvivalentima. Ova kompanija savladala je veštinu kreiranja sličnog proizvoda po daleko nižoj ceni. Ipak, E.l.f. ne želi da bude poznat isključivo kao brend koji stvara sjajne duplikate. Primarno make-up brend, sada je počeo da se širi i na kategoriju nege kože. Zašto? Ljudska psihologija je takva da više cenimo ono što skuplje platimo, što dovodi do toga da brendovi koji prodaju superjeftine proizvode mogu biti u minusu kada je u pitanju lojalnost potrošača.
Šta nosi budućnost
Mnogi smatraju da pomama za duplikatima ne šteti – a možda čak i pomaže – prestižnim beauty brendovima. To pokazuju i cifre: prodaja luxe proizvoda dostigla je 27 milijardi dolara u 2022, što je povećanje od 15 odsto u odnosu na 2021, dok je masovna prodaja porasla za 4 odsto.
Dosledno referenciranje nekog proizvoda kao Svetog grala stvara buzz i čini ga poželjnim. Veoma često kopirana Charlotte Tilbury imala je povećanje prodaje šminke od 52 odsto u 2022. godini. Većina stručnjaka smatra da se dupes brendovi zapravo obraćaju sasvim drugoj publici, te da ne odvlače postojeće potrošače prestižnih brendova. Zapravo, čini se da negativne efekte “dupliranja” najviše mogu da osete proizvodi srednjeg cenovnog ranga.
Brendovi sa visokim budžetima imaju prednost razvijanja prepoznatljivih formula, ulažući u nauku koju je teško kopirati, patentirajući specifične tehnike i oslanjajući se na slanje marketinških poruka o vrhunskim sastojcima i efektima. Zbog svega toga, od nekih stručnjaka ćete čuti da dupes brendovi zapravo podstiču kozmetičku industriju da nastavi sa inovacijama.
Zaključak
Da li ćete se okrenuti dupes brendovima ili ćete skupljati novac za “pravu stvar” – ostaje na vama i budžetu koji ste predvideli za kozmetičke proizvode. Ipak, ono na šta mi apelujemo jeste da ne podležete konzumerizmu i da ne kupujete više nego što je neophodno samo zato što je jeftinije. Razmislite dvaput da li vam zaista nešto treba, jer slow beauty pristup jedan je od načina da čuvamo svoju planetu.
Reference:
In Gen Z’s world of ‘dupes,’ fake is fabulous — until you try it on, The Washington Post
Why Gen-Z Loves Dupes, Business of Fashion
Dupes are the biggest shopping trend of 2023. Here’s why.
Fotografija: Canva Pro Content Licence