O tome kako je nastao brend prirodne kozmetike Srbuška čista ljubav, kako se odlučila na to da otvori prvi concept store prirodne, ručno izrađene kozmetike u Srbiji i koji su izazovi ženskog preduzetništva kod nas razgovarali smo s osnivačicom brenda Tijanom Tomašević u prvom intervjuu u okviru serijala Preduzetničke priče*.
Tijana Tomašević je po obrazovanju klasična filološkinja, a po ljubavi aromaterapeutkinja, kreatorka brenda Srbuška, čista ljubav i vlasnica Riznice, prvog concept store-a prirodne, ručno rađene kozmetike iz Srbije. Ako pratite Srbušku na društvenim mrežama, čak i ako Tijanu niste upoznali lično, osetićete njenu neposrednost i vedar duh, kojima pleni.
„Ti tako neozbiljna nikada nećeš uspeti“. Ovom rečenicom Tijana u jednoj od objava na društvenim mrežama započinje priču o tome kako je Srbuška nastala:
„Često se kroz život dešavalo da moju neposrednost, vedar duh, preosetljivost i plavu kosu uzmu zdravo za gotovo, a neretko je i protumače kao neozbiljnost. I to je bilo skroz okej.
Sve dok jednog dana nisam rešila da mi više nije okej i da mi je baš puno preko glave došlo suzdržavanja u životu.
Baš mi je puno preko glave bilo da suzbijam svoju prirodu, da govorim tiše, da se smejem umerenije, da postupam suprotno svojim uverenjima i vaspitanju, da budem u društvu onih čija mi prisutnost izaziva nelagodu, da činim ustupke preko svoje volje, da se smeškam kad mi nije do smeškanja, da počinjem mejlove sa Poštovana, da klijent uvek bude upravu i sve tako dalje. Sve u svemu, stvarno mi je bilo dosta svega što mi je hranilo anksioznost.
Čvrsto sam verovala da na svetu možeš biti i srećan i voljen i uspešan baš takav kakav jesi i da kako zračiš tako i privlačiš i da je zahvalno srce magnet za čuda.
Iz tog verovanja je i nastala Srbuška. „
Hajde da se vratimo još korak dalje u prošlost, u vreme pre Srbuške: Kako se kod tebe uopšte rodila ljubav prema prirodnoj kozmetici?
Kao sve ljubavi koje sam imala i imam u životu, i ljubav prema prirodnoj kozmetici se rodila sasvim spontano i na prvi pogled, kada sam pre nekoliko godina imala ludu sreću da provedem skoro godinu dana u Parizu gde sam se prvi put susrela sa prirodnom kozmetikom i Londonu gde sam se sasvim slučajno upoznala sa organskom proizvodnjom.
Kozmetika Srbuška je kao plan nastala odmah po mom povratku iz Velike Britanije 2017. godine, a živa i opipljiva je postala tek krajem 2019. godine, kada sam zažmurila, skupila hrabrost da joj udahnem život i uskočim u preduzetničke vode.
Šta je uticalo na tvoju odluku da proizvodiš kozmetiku koja je prirodna, ručno izrađena, bez palminog ulja i zero waste?
Pre svega jer globalno zagrevanje i zagađenje shvatam veoma ozbiljno i smatram da je odgovornost svih nas da učinimo sve što je u našoj moći da stvorimo planetu koja pruža dom ne samo nama, već i celom životu na Zemlji. Otuda i striktna politika poslovanja Bez palminog ulja, jer je eksploatisanje šuma palminog drveta dovelo u pitanje opstanak ogromnog broja životinjskih vrsta, uključujući orangutane (80% njihovog staništa je uništeno u poslednjih 20 godina) i postoji ozbiljnan rizik da dođe do njihovog izumiranja tokom našeg životnog veka.
Koje su najveće zablude u vezi s prirodnom kozmetikom?
Da je čudotvorna i da nastaje preko noći. To su dve najveće zablude i svakako dva najveća izazova sa kojima se proizvođači koji neguju kulturu ručne izrade susreću.
Kako je nastala čuvena bakica, koja je zaštitni znak Srbuške?
Bakica kao logo nastala je iz moje želje da se na neki način zahvalim svojoj prabaki, koja me i naučila da pravim prve meleme, kada sam godine još uvek mogla da nabrojim na prste jedne ruke. Ideju je iz prve uspela da realizuje naša najbolja ilustratorka, a moja dobra prijateljica Marina Veselinović, koja je svojom ilustracijom udahnula bajkovitost čitavoj priči, a to je ono što sam želela da Srbuška bude. Planinska bajka.
Nakon što je Srbuška stekla poverenje kupaca, tvoj sledeći preduzetnički korak bilo je otvaranje Riznice, prvog concept store-a prirodne i isključivo ručno rađene kozmetike u Srbiji, i to na Zlatiboru. Kako si donela tu odluku?
S obzirom na izazove sa kojima se iz dana u dan suočavaju mlade žene preduzetnice u našoj zemlji, ideja da osnujem Riznicu i time ujedinim sve nas male, a tako velike, nametnula se sama od sebe, jer je nit koja nas povezuje upravo u tom nesebičnom davanju sebe u sve što radimo i deljenje naše strasti i ljubavi prema prirodi i svemu što je dobro, sa drugima.
Riznica je zamišljena kao concept store sasvim čistog srca, gde se od svakog proizvođača mogu pronaći proizvodi njima svojstveni i čitav projekat osmišljen je tako da ne budemo konkurencija jedni drugima, gde niko ne profitira više od ostalih i gde svi imamo jednaku šansu da dođemo do srca potrošača. Tako da s ponosom mogu reći da se na policama riznice ne mogu naći dva ista proizvoda različitih proizvođača već samo najbolje od najboljih.
Birala sam ih isključivo po srcu i po kvalitetu, kao što činim sa svime što radim u životu. To je presjajna ekipa, za sada.
Koji su to brendovi koji mogu da se kupe u Riznici?
Pored proizvoda Srbuška čista ljubav na policama Riznice se mogu naći još i Oleum, Ivy Natural Care, Herba Lab, Hygge, Aromakozmetika Klementina, Nature’s Boutique, Bloom Care Cosmetics, Lavina, Čarna Botanical, Meli, Plemenita ulja, Jastuče Meri, Skroz Relax jastučić i Peekaboo Design.
Koji su, iz tvog ugla, najveći izazovi ženskog preduzetništva?
Ne znam odakle bih počela. Stakleni plafon i patrijarhat. Da li ste znali da, ukoliko ste preduzetnica (što veoma često podrazumeva da sve same radite), nemate naknadu ako se odlučite da rodite dete? Da li ste znali da, ukoliko ste preduzetnica, nemate pravo na trudničko i porodiljsko bolovanje? Da li ste znali da, ako ste preduzetnica, morate da platite državi naknadu (skoro duplo veću) ukoliko se odlučite na ulogu majke? Ovo me još uvek toliko uznemiruje da o ovoj temi, ni posle skoro 2,5 godine ne mogu hladne glave ni da govorim, ni da razmišljam.
Za sve one koje imaju želju da se oprobaju u preduzetničkim vodama, i maštaju o svom beauty brendu, hajde da im pružimo jedan reality check. Kako izgleda jedan tvoj radni dan?
Buđenje u šest, spavanje kad umor dozvoli u 23 h, a između toga se dešava toliko toga da ponekad imam osećaj da vodim dva života, a ne jedan. I svaki dan je radni dan.
Nemam neki poseban raspored rada, više imam raspored energije, što osetim odmah po ustanjaju, pa se tako i organizujem iz dana i dan.
Jedan radni dan pre podne obuhvata: primanje i upisivanje porudžbina, pakovanje paketa, pravljenje dopune prodatih artikala (što neretko oduzima sate), uplatu pazara, plaćanje računa, izveštaje i komunikaciju sa poslovnim partnerima i knjigovođom.
U 14 h počinje radni dan u Riznici kada odlazim u radnju, ukucavam pakete u aplikaciju i idem u poštu. Provodim vreme sa ljudima u samom prostoru, ali i na Instagramu. Za to vreme kreiram objave, odgovaram na poruke i obavljam važne razgovore. Vodim računa da je radnja uvek čista i da su police pune i uredne. Vodim evidenciju o prodatim artiklima.
U 21 h idem kući, a put ponekad traje i sat i po vremena.
U zavisnosti od toga koju smenu suprug radi, ja to vreme provodim sa kćerkom, tako da bih na sve ovo dodala i trčanje za jednoipogodišnjim detetom, te nonstopno uzvikivanje: Ne to, Nemoj tamo, Hajde vrati gde si našla, Dođi da pomogneš mami…. Aplaudiranje, zahvaljivanje i cmakanje do besvesti uz redovno menjanje pelena i bar jedno uspavljivanje od pola sata.
Tako da je uvek jedna smena pomnožena sa dva.
Za kraj, imaš li onaj jedan, apsolutno omiljeni sastojak?
Naravno! Ulje šipurka!
* Preduzetničke priče donosimo sa dva cilja. S jedne strane, da vas inspirišu da obratite pažnju na fantastične nezavisne brendove i njihovom kupovinom podržite preduzetnice čija ljubav i trud stoje iza njih. S druge strane, ukoliko ste i sami preduzetnica u kozmetičkoj branši, želja nam je da vam ovi intervjui pruže osećaj da niste sami u svojim nastojanjima da uspete radeći posao koji volite, a koji je često mnogo zahtevniji nego što iko ko je van branše može i da nasluti.