U intervjuu iz serijala PREDUZETNIČKA PRIČA, sa Marinom Mićanović, osnivačicom modnog brenda UNIUKIYO, razgovarali smo o pokretanju brenda, njegovom širenju na inostrano tržište, kao i o tome kakve se mogućnosti pružaju kod nas, u odnosu na one koje modne kreatore očekuju u inostranstvu. Šta je to što Amerikanci posebno vole kod evropskih dizajnera?
Marina Mićanović je modnu karijeru započela u Beogradu, gde je završila Akademiju Del Lusso i počela da izlaže svoje modne kolekcije na Beogradskoj nedelji mode i Serbian Fashion Weeku. Ubrzo je osmislila dizajn i za svoje prve torbe, koje će nešto kasnije postati njen prepoznatljiva linija tašni UniUkiyo. Velika prekretnica za Marinu je bilo učešće na Njujorškoj nedelji mode, nakon čega je odlučila da se preseli u ovaj grad, odakle danas uspešno vodi svoj modni brend.
Nas je zanimalo kako čitav taj put izgleda iz Marinine perspektive.
Kada biste morali nekome ko vas ne poznaje da se predstavite u jednoj ili dve rečenice, šta je ono prvo što biste rekli o sebi?
Inspirisana sam lepotom, stilom i autentičnošću. Kreativno stvaranje za mene je igra, a kroz nju učim sve ono što je krucijalno za životnu energiju.
Karijeru modne dizajnerke započeli ste u Srbiji. Kako su izgledali vaši počeci i šta su bili vaši prvi veliki modni uspesi?
Bila sam jako stidljiva u onome što sam stvarala, a sada vidim kako sam dobre komade pravila. Moji počeci bili su zapravo sve veliki uspesi, jer započeti nešto što ima značaj, samo po sebi je uspeh. Moja vizija u tom trenutku je bila, a i sada je, da u stvaralačkom radu ne robujem trendu – tu mora da postoji sloboda bez sputavanja i bez granica. Moja velika prekretnica, koja se desila relativno na početku moje modne karijere, jeste učešće na NYFW. Zahvalna sam na svakoj šansi koju su mi Srbija i srpske modne manifestacije pružili, ali ovo je bila baš velika stvar za mene.
„Započeti nešto što ima značaj, samo po sebi je uspeh!“
Kada i kako ste odlučili da se preselite u Njujork?
Desilo se s mojim prvim odlaskom, kada sam osetila tu neverovatnu energiju grada, koja jeste slična mom Beogradu, ali nekako sam imala osećaj da želim baš tu da nastavim i da se preselim. Prosto sam “kliknula” sa Njujorkom. Nisu bili laki počeci, nisam baš mogla da se bavim modom prve dve godine u punom kapacitetu. Bilo je potrebno adaptirati se novu sredinu, osim toga konkurencija tamo je neverovatna. Međutim, na mojoj strani bilo je iskustvo koje sam već stekla, tako da sam se, uprkos svemu, usudila da se upustim u tu priču. Njujork je bio jedan restart u mom životu koji mi je bio potreban u tom trenutku i srećna sam zbog te odluke.
Koliko ste godina imali tada? Postoji li ta neka granica do koje je okej u životu praviti krupne rezove i promene? Da li ikada postaje prekasno za to?
Imala sam 36 godina. Ne postoje granice, ali mi ih često pravimo pa se nekome i u 26. godini čini da je kasno. Nije zaista, ko je spreman da iskorači iz zone komfora, ko voli izazove, malo životne igre, onda nema granica niti prepreka.
Možete li da povučete paralelu između razvijanja karijere modnog dizajnera kod nas i u Njujorku?
Njujork je ogroman i, kao što rekoh, konkurencija je ozbiljno jaka. U Srbiji je lakše, posebno sada. Jako sam srećna što se sve razvilo i domaći dizajneri sve bolje i više rade. Dok je Njujork malo drugačija dimenzija. Ali, i Njujorčani su specifično potrošačko društvo. Super mi je to što vole evropsko, vole ono što ne mogu da vide svuda, a to je za nas evropske dizajnere najbitnije, jer veruju našem poimanju estetike.
Šta biste poručili dizajnerima koji žele da se okušaju u Njujorku? Otići ili ostati – kako doneti pravu odluku?
To je individualna odluka koju svako donosi sam za sebe. Sa sadašnjim iskustvom, mogu samo da kažem onima koji odluče da odu da ne odustaju kada naiđu na milion izazova. Ipak je to novi sistem i nešto potpuno drugačije od onoga na šta smo svi navikli. Nije uvek sve slatko, ali možemo da napravimo da bude kvalitetno, sa stilom i da kreiramo svoju sreću ako znamo šta smo, ko smo i šta radimo.
Kako se, generalno, oblače ljudi u Njujorku a kako u Beogradu? Koje su sličnosti, a šta su razlike?
U Beogradu se mnogo ulazi u tip-top sređivanje, oblačenje i generalno beauty. U Njujorku se investira u dobar osećaj kroz treniranje, zdrav život, pa šta god da nose, to nekako dobro zrači. Ovde se čak i casual unapred planira, a tamo je to prirodna i spontana stvar. Oni su dosta basic, a mi se više trudimo.
Da li vas Njujork inspiriše tokom vašeg kreativnog procesa? I, kako vaš kreativni proces zapravo izgleda?
Kreativni proces i svaki lični je kod mene kao onaj impuls života. Gore-dole, ali nikad ravna linija. Inspiraciju za nove modele torbi ili šta god stvaram, dobijem na najobičnijim mestima, dok putujem, dok sam u izlasku, dok stojim i čekam u redu. To nikad ne znam kad će da se desi. Ali da, Njujork me zaista pokreće i radi. Ima tu energiju i zajedno sa mnom baš dobro „fituje“.
Kada ste počeli da kreirate torbe? Kako je započela UniUkiyo priča?
Prva verzija UniUkiyo torbe nastala je 2015, pa je na NYFW izložena 2016. prvi put i onda je za vreme pandemije dobila svoj ozbiljan upgrade. Potom sam pravno zaštitila svoj dizajn. Iz te prve dve verzije nastale su sve ostale. A UniUkiyo je koncept koji podrazumeva „unikatan stil života”, pa su u skladu s tim i torbe koje dizajniram. Taj stil bi svaki pojedinac trebalo da neguje bez želje da bude ili da živi kao neko drugi. Mi kao autentični i unikatni, to je jedino pravo!
Kako biste u tri reči opisali UniUkiyo?
Kao što i jeste slogan: Bold. Extravagant. One of a kind. Hrabar. Ekstavagantan. Jedinstven.
Marketing je neizostavni deo posla svakog dizajnera koji razvija svoj brend. Kako osmišljavate načine na koje ćete prikazati javnosti UniUkiyo proizvode? Kako dolazite na ideje za editorijale i ko su vaši modeli?
Da, marketing je danas krucijalan. Sve se dešava kod mene u trenutku. Sve promene kojima smo izloženi, algoritmi od kojih nas boli glava, diktiraju i načine kako ću produkt prikazati. Ja sam se uprkos svemu odlučila da to bude jedan manje-više isti ton: a to je klasika, elegancija i profesionalnost. Svakako je sve organsko i stvarno.i želim da predstavim svoj dizajn koji podrazumeva ručni rad i vrhunske materijale kao ekskluzivu koja se izdvaja u moru masovne produkcije. Pratim promene koliko je moguće, ali želim da ostanem dosledna svom načinu. Polažem veliku pažnju na fotografije i video materijale koji prate svaku moju kolekciju i imam tu sreću da pronalazim fantastične umetnike koji osećaju Uniukiyo koncept.
Koja je poruka koju želite da UniUkiyo, kao brend, prenosi?
Živi svoju autentičnost i slobodu. Budi hrabra da budeš zaista drugačija i baš kakva jesi. Izdvoj se iz mase originalnošću i lakoćom življenja. Živi kako ti se živi, bez strogih pravila i uvek budi nežna prema sebi sa puno razumevanja za sve što se dešava.
Šta vam je poslužilo kao inspiracija za novu kolekciju?
Moj život rekla bih. Putovanja, nova mesta, uvek novi susreti. Slušam šta mi govore, šta vole, šta ne vole… to je sve moja inspiracija.
Gde možemo kupiti UniUkiyo torbe?
Ponosno mogu da kažem sada, kao rezultat saradnje sa modnim brendom Hellena Scrittore, torbe će se naći u prodaji i u Beogradu na prelepoj lokaciji u Beogradu na vodi. I naravno uvek online, ili direktnim kontaktom preko web sajta www.uniukiyo.com, kao i preko mojih društvenih platformi.
Za kraj, pošto je BeautyDesk.rs magazin koji se bavi različitim licima lepote: Šta je za vas lepota?
Lepota je za mene zračimo, kako mislimo, kako tretiramo druge oko sebe, kako nosimo sebe u istini i ranjivosti i koliko volimo. Tada smo najlepši.
Više o novoj UniUkiyo kolekciji saznajte na linku ispod:
Za fotografije zahvaljujemo dizajnerki Marini Mićanović.