Zašto je način na koji komuniciramo s mirisom tako subjektivan?

Komunikacija s mirisom zaista je specifična, jer – kako kažu eksperti – sve je stvar percepcije!

„Jednog dana na Kipru vazduh je ispunio miris mora. Mehurići šampanjca golicali su me po nosu, dok mi je dugogodišnji dečko na ruku stavljao verenički prsten. Sećam se i koji parfem sam tada nosila – Dior Lucky, baziran na notama đurđevka, belog cveća i ozona. Ova bočica još uvek me vraća na to mesto i oživljava taj čarobni trenutak“, kaže jedna od naših urendica. A znate li zašto je to tako? Stručnjaci imaju odgovor!

Komunikacija s mirisom – izbliza

IZMEĐU MIRISA I EMOCIJA POSTOJI BIOLOŠKI PUT

Svakim dahom udahnemo više od vazduha. Iznad nosne šupljine nalazi se olfaktorni receptori, a kada su oni stimulisani mirisnim molekulima, neuroni šalju poruke direktno limbičkom sistemu, koji kontroliše bihejvioralne i emocionalne odgovore. Dakle, dok udišemo miris, istovremeno se dešava „emocionalni prasak“. Ukoliko izgubite čulo mirisa, doživećete značajnu prazninu u procesu obrade emocija, dok će i vaša sećanja biti nepotpuna. Miris utiče na bezbroj nesvesnih reakcija/interakcija koje ostvarujemo tokom života. Oni su primarni faktor prilikom izbora seksualnog partnera i životnog saputnika. Osim toga, omogućavaju nam da shvatimo i odgovorimo na različite signale.

SVE JE TO IGRA UMA!

Mirisi postoje samo u našim glavama. Molekuli su u vazduhu, ali neke od njih možemo registrovati isključivo kao mirise. Da li ćete pomisliti da neko/nešto miriše dobro, loše, čisto… zavisi od vaših iskustava. Kada dvoje ljudi pomirišu ružu, mogu imati potpuno različite reakcije zasnovane, delimično, na njihovim sećanjima vezanim za taj miris. Činjenica da u parfemima molekul feniletil alkohola miriše na ružu ima veze sa funkcijom vašeg mozga, a ne sa svojstvom molekula. Mirisi su zapravo percepcije!

S KOJEG PODRUČJA POTIČETE? NE PITAMO BEZ RAZLOGA!

Asocijacije koje se javljaju pri susretu sa određenim mirisima vezane su za lična i iskustva vezana za određene kulture. Lavanda, na primer, opušta (mnoge). Međutim, da ste rođeni u Kanadi, verovatno bi vam javor ili zimzelen bili poznatiji od lavande, baš kao što je to ilustrovano u studiji objavljenoj u časopisu Chemical Senses. Vanila je generalno utešna, poput velikog parčeta rođendanske torte (njen miris takođe je sličan majčinom mleku), dok se mošus doživljava kao čist. On se koristi u deterdžentima za pranje veša, tako da se ove note najčešće povezuju sa svežinom i nostalgijom.

NEKA VAS NE IZNENADI ČINJENICA DA ĆETE MOŽDA PRESTATI DA PRIMEĆUJETE ODREĐENI PARFEM

Kada ste stalno izloženi mirisu, vaš mozak se jednostavno navikne i više ne obraća pažnju. Tehnički izraz za to je olfaktorna adaptacija. Eksperti kažu da posle (otprilike) 20 minuta više ne osećamo miris.

DELA NISU JEDINI NAČIN DA SE NEŠTO KAŽE/POKAŽE

Mirisom možete izraziti mnogo toga, kao i bilo kojim drugim oblikom umetnosti. Zapravo, zahvaljujući različitim aromama, možete stvoriti autentičnu priču.

Pročitajte i… Ovih 7 novih parfema očarali su nas svojim pričama…

Povezani članci

parfemski noviteti septembar 2023
Parfemi

3 parfemska noviteta koja ćete momentalno poželeti da pomirišete: Septembar 2023.

parfem
Parfemi

Da li biste poneli parfem sa notama povrća?

wildly me
Parfemi

Millie Bobby Brown lansira svoj prvi parfem – WILDLY ME

myslf
Parfemi

Zbog čega je baš Austin Butler izabran za zaštitno lice novog YSL BEAUTY parfema MYSLF

Miley Cyrus zaštitno lice Gucci Flora Gorgeous Magnolia
Parfemi

Miley Cyrus kao zvezda nove Gucci kampanje za parfemsku vodu Flora Gorgeous Magnolia

beyonce parfem
Parfemi

Beyonce najavila novi parfem sa svojim potpisom. Jedva čekamo!