Oud ili agar ulje je orijentalni, bogati, topli sastojak koji doprinosi intigrantnosti, privlačnosti i luksuznom karakteru mirisnih formulacija.
Kada poželimo duboko, luksuzno mirisno iskustvo, okrećemo se oudu, koji je više od primamljive arome – to je osnova za mnoge mirise. Reč je o sirovini, tačnije cenjenom sastojku koji se dobija iz jedne od najređih i najskupljih vrsta drveta – drveta agar ili akuilaria. Ova bogata i topla drvenasta nota veoma je poželjna. Utkana u istoriju i religiju arapskih zemalja, Indije, Kine, Laosa, Kambodže i Japana, postoji vekovima. Koristi se u parfimerstvu, ali je takođe integrisana u mnoge duhovne prakse, kao što je paljenje tamjana. Na zapadnim tržištima oud je prepoznat kao topli i drvenasti sastojak koji dodaje dubinu mirisu. Zbog jedinstvenog karaktera, njegova upotreba u mirisnim formulacijama doprinosi njihovoj intrigantnosti i privlačnosti. A evo šta ga čini jednom od omiljenih mirisnih komponenti kada temperature padnu…

Aromatično blago
Glavni razlog visoke cene ouda upravo je činjenica da su potrebne stotine godina za proizvodnju ove smole, ali i komplikovani način berbe. Kada se drvo agara razboli, što je obično uzrokovano prisustvom gljivica u unutrašnjem delu njegovog stabla, ono počinje da oslobađa veoma bogatu i jako mirisnu esenciju. Da bi se drvo smatralo pravim drvom agara, ono mora biti staro najmanje 25 godina. Takođe, da bi proizvelo oud, drvo mora biti zaraženo.
Zašto ga volimo?
U zapadnjačkoj svesti, oud je omiljen jer osigurava dubinu mirisnoj kompoziciji. To je jedan od najdugotrajnijih sastojaka. Dugotrajni osećaj topline, koji podstiče, doza slatkoće, kao i žustrine, čini ga privlačnim zimskim mirisom. No, u drugim delovima sveta, on je popularan i zbog drugih razloga. Na primer: na Bliskom istoku, gde je veoma toplo, ljudi mu se okreću zbog intenziteta i senzualnosti.
Nekad i sad
Industrija parfema pronašla je prilično dobar način da se kultiviše drvo, te da se zatim, kroz veoma komplikovan proces, inokuliše gljivično tkivo kako bi se ono inficiralo i napravilo ožiljačno tkivo koje će izlučivati esencijalno ulje. Osim toga, konstantno se uzgajaju nova stabla. A znate li koji je miris doprineo da se oud prihvati kao mirisna kategorija kakvu danas poznajemo? Prvi muški miris Toma Forda za Yves Saint Laurent – M7, koji – verovali ili ne – ne sadrži eterično ulje ouda.
Oud je postao kategorija parfema koja replicira veoma specifičnu mešavinu koja je orijentisana na Bliski istok, ali je i dalje univerzalna. Ovi elementi (ono što danas čini modernu interpretaciju mirisa ouda) veoma su bogati, sa notama ambera i pačulija, a u mnogim slučajevima praćeni su visokim notama ruže i začina (posebno šafrana). A da bi se očuvali resursi i zaštitila priroda, danas mnogi parfemski brendovi prelaze na sintetičke alternativne ove prirodne smole.









Foto: Pexels,PR