Nismo iznenađene jer i same spadamo u tu grupu! A to je samo jedan od podataka o lepoti i kozmetici koji smo saznale posetom nesvakidašnje, multimedijalne izložbe Esencija lepote, održane u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu. Bile smo na svečanom otvaranju i prenosimo utiske.
Izložba Esencija lepote otvorena je u Zagrebu 10. septembra, u zgradi Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU), poznatoj i kao Meštrovićev paviljon. Organizovana povodom 115 godina kompanije L’Oréal, istražuje pojam lepote kroz istoriju, društvo, ekonomiju i umetnost. Cilj je da izazove promišljanje o lepoti kao subjektivnom doživljaju i da podstakne posetioce na otkrivanje i redefinisanje sopstvenih pogleda na lepotu. L’Oréal Grupa na taj način obeležava 115 godina postojanja, inovacija i posvećenosti lepoti kroz ekspertizu, stručnost i kreativnost.
Kroz istoriju su se standardi lepote menjali, ali jedan aspekt je uvek ostao postojan: lepota je univerzalni jezik, bio je zaključak panel-diskusije održane povodom otvaranja, u kojoj su učestvovali glumica Nina Violić, upravnica HDLU Ivana Andabaka, psihološkinja Vanja Putarek, sociolog Bruno Šimleša i generalna direktorka L’Oréal Grupe za Adria-Balkan regiju Vanya Panayotova, koja je i otvorila izložbu.








Šta donosi izložba Esencija lepote
Kao hemičar, osnivač L’Oréala, Eugene Schueller, od prvih dana je uspostavio temelje kompanije na istraživanju, razvoju i stvaranju lepote. Sto petnaest godina nakon osnivanja, cilj L’Oréal grupe je da svakoj osobi na svetu ponudi ono najbolje od lepote, u smislu kvaliteta, efikasnosti, sigurnosti i odgovornosti, a sve sa ciljem da zadovolje raznolike potrebe i želje za lepotom. Posetioci izložbe imali su priliku da probude sva čula i preispitaju svakodnevne rituale lepote koji često prolaze neprimećeno. Izložba pruža i “putovanje” kroz istoriju industrije lepote, od prvih beauty proizvoda, pa sve do inovacija u beauty industriji.
L’Oréal, vodeća grupacija u beauty sektoru, ovom izložbom ističe i svoju ulogu u promociji lepote kroz prihvatanje različitosti, inkluziju i autentičnost.


Lepota je priča o životu i priča o nama
Svi bitni momenti u našem životu – rođenje, rođendani, prvo brijanje, prvo šminkanje, brak, proslave – uključuju rituale nege i lepote. Naš dan počinje ritualima nege i njima se i završava, dajući nam mogućnost da se zaustavimo i povežemo sa svojim likom u ogledalu. Kada gledamo svoj odraz u ogledalu, posmatramo sami sebe. Svakodnevne aktivnosti, poput nanošenja kreme na kožu, češljanja, nanošenja parfema, šminkanja, brijanja ili masiranja, odvode nas u drugi svet: svet naših čula.
Ovaj koncept je zapravo srž etimologije reči „estetika“, jer njeno originalno značenje je percepcija sveta kroz čula. Od rođenja, čulna povezanost nam pomaže da izgradimo sopstveni identitet. Novorođenčad svojim čulima istražuju svoju okolinu. Dodirujući majčinu kožu pokušavaju da razumeju svoj identitet i svet oko sebe.


Definisanje identiteta
Tokom života, lepota igra ključnu ulogu u definisanju našeg identiteta – kao način za izražavanje, samopotvrdu i ispoljavanje kreativnosti. Proizvodi osećaje zadovoljstva, poželjnosti i zavođenja.
Prema studiji Human8 sprovedenoj za L’Oréal (2022), 88% žena i 80% muškaraca izjavilo je da im pomaže da se osećaju samopouzdanije. Dok 85% žena i 78% muškaraca kaže da im briga o koži i kozmetički proizvodi pomažu da se sami sebi više dopadaju. Studije Medicinske škole Harvard su pokazale su pozitivne efekte šminke na samopouzdanje i društvenu percepciju profesionalnih sposobnosti.
Lepota je taj neki je ne sais quoi element koji čini da se dobro osećamo iznutra, jača naše samopouzdanje. Tokom zabrane kretanja tokom pandemije, broj tutorijala i izazova o lepoti eksplodirao je na društvenim mrežama. Rituali lepote umiruju naš um i smanjuju anksioznost, pružajući utočište od kriza. Pomažu nam da mirnije starimo, olakšavaju bol tokom teških trenutaka (npr. tuga i sahrane) i čine da protok vremena lakše prihvatimo.

Unapređivanje našeg života
Rituali lepote pomažu nam da prekinemo opsesivno razmišljanje, tako što nas ponovo povezuju sa čulnim zadovoljstvom. Oni nam pomažu da balansiramo između privatnog i javnog vremena. Tokom cele godine obogaćuju naše živote: zabave, venčanja, rođendani, itd. Nostalgičan miris ima moć da nas vrati u prošlost. Masaža nas vezuje za sadašnjost – a zahvaljujući jedinstvenom izboru boja, personalizovana šminka može nam pomoći da pozitivnije razmišljamo o budućnosti.
Balon spokoja
Masiranje, čišćenje i negovanje kože… Ujutro i uveče, ti činovi ljubavi prema sebi, ponavljani polako u tišini u polumeditativnom stanju, neguju svesnost. Daleko od nepredvidivog nemira spoljašnjeg sveta, ponovo uspostavljamo stabilnost koja nas obnavlja. Unutar ovog balona spokoja, pružamo sebi ultimativni luksuz: vreme za sebe. To nam daje priliku da istražimo šta nam nedostaje u životu, razmislimo o značenju naših postupaka, smirimo svoja čula i ponovo se fokusiramo na ono što je zaista važno.
Moć ruža za usne – vatreni aktivista i protivlek za krizu
Za neke, to je konformistički alat. Za druge, oružje buntovnika. Malo koji kozmetički proizvod nosi toliko značenja kao crveni karmin, koji je vekovima povezivan sa ženskom privlačnošću, seksom, grehom, glamurom, moći i politikom.

Danas, na ulicama i u političkim krugovima, ova obojena supstanca nanesena na usne simbolizuje hrabru senzualnost i vid zaštite. Međutim, ruž ne naglašava samo usne, već i podiže moral. Nakon svake krize, svi ga nose na usnama. Čak i ekonomski i psihološki fenomen nosi ime po njemu: Efekat ruža za usne. Nakon svakog događaja, poput onog u vezi sa Svetskim trgovinskim centrom 2001. godine, Hipotekarne krize 2008. ili nakon kovida 2020, njegova prodaja je eksplodirala. U proleće 2022. prodaja u Francuskoj je porasla za 48 odsto. Kao društveni i politički reper, ruž je naš nepogrešivi saputnik u teškim vremenima. Da li je on protivlek za krizu? U ova neizvesna vremena, zaturen na dnu tašne, ruž pomaže da povratimo samopouzdanje. Jedno je sigurno: lepota takođe može biti i odgovor na patnju. Što više osećamo bol života, više cenimo značaj lepote.
Imajući sve navedeno u vidu, jasno je da industrija lepote prolazi kroz veliku transformaciju. Više nije dovoljno da proizvodi na policama ulepšavaju ili neguju – oni moraju i da čine razliku. U širem društvenom kontekstu, lepota ne utiče samo na pojedince, već i na zajednice, a izložba Esencija lepote to nam je nedvosmisleno pokazala.
* Izvor: https://www.loreal.com/sr-latn/adria-balkan/pages/essentiality-of-beauty/essentiality-of-beauty/
Autorka fotografija: Biljana Šimić