Izložba Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto prikazuje evoluciju stila čuvene dizajnerke i donosi detalje o osnivanju modne kuće Chanel, od otvaranja prvog butika u Parizu 1910. godine pa do poslednje Gabrielline kolekcije iz 1971. godine.
Izlaganjem 200 lookova – prvi put okupljenih na jednom mestu – uz aksesoare, parfeme i nakit, izložba istražuje Chanelov pionirski pristup modnom dizajnu, koji je doneo novo poimanje elegancije a nastavlja da utiče na naše shvatanje stila i danas.
Zasnovana na izložbi Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto, u organizaciji Palais Galliera, Modnog muzeja grada Pariza, adaptirana verzija izložbe u londonskom muzeju Victoria & Albert donosi preko stotinu novih eksponata, od čega 60 novih lookova. Prikazani su i retko izlagani komadi. Među njima je i jedna od najstarijih sačuvanih Chanel kreacija iz 1916. godine. Zatim, tu su originalni kostimi dizajnirani za balet Le Train Bleu iz 1924. u produkciji čuvenog La Ballet Russes. Pažnju svakako privlače i autfiti kreirani za holivudske zvezde Lauren Bacall i Marlene Dietrich, kao i rani primer revolucionarnih večernjih pantalona sa potpisom Chanel.
Modni manifest Gabrielle Chanel
Gabrielle je, pre svega, kreirala odeću – za sebe. Osmišljavajući komade koji odgovaraju nezavisnom i aktivnom životnom stilu, anticipirala je potrebe žena svog vremena. U deset tematskih sekcija, izložba istražuje inovativni pristup materijalima, siluetama i krojevima. Na taj način, dobijamo uvid u to kako je Gabrielle Chanel dala osnovni nacrt za nova modna pravila 20. veka. Izložba analizira njenu karijeru, razvoj njenog stila i doprinos istoriji mode. Uz to, izložba se osvrće i na uticaj britanske tradicije odevanja na Gabrielle, pre svega na usvajanje tvida kao jednog od karakterističnih materijala za modnu kuću Chanel.
Biografija Gabrielle Chanel kroz 10 tematskih sekcija izložbe
• Na putu ka novoj eleganciji svojevrsni je uvod, koji prikazuje početke karijere Gabrielle Chanel, kada je kao modistkinja otvorila svoj prvi butik u ulici Cambon u Parizu 1910. godine. Nakon toga, usledilo je i otvaranje butika u tada modernim, primorskim odmaralištima Dovil i Bijaric. Ovaj segment izložbe opisuje kako joj je uspeh u poslu modistkinje otvorio vrata ka svetu visoke mode. Tu je izložen jedan od najranijih sačuvanih odevnih predmeta koji nose potpis Chanel. Karakteriše ga minimalizam i preciznost, kao i aerodinamičan način oblačenja, pogodniji za kretanje, koji je bio inovacija u odnosu na tadašnju preterano dekorativnu modu namenjenu damama. Već u tom periodu bili su postavljeni temeljni principi Chanel dizajna.
• Formiranje stila fokusira se na razvoj Gabriellinog prepoznatljivog stilskog pečata, tokom 1920-ih i 1930-ih godina prošlog veka. Čiste linije, fluidni materijali i jednostavna paleta boja činili su njene kreacije minimalističkim, u odnosu na tadašnju modu, i istovremeno radikalnim. Ali, karakterisala ih je i prefinjena elegancija. Ova sekcija izložbe bavi se i ulogom vrste tekstila u proizvodnji, mesta koje zauzima vez u Chanel dizajnu, a poseban fokus dobija i čuvena mala crna haljina. Eksponati govore i o britanskim uticajima na dizajnerku, a njene kreacije u tom periodu nose se i na sceni kao i na filmskom platnu.
• Nevidljivi askesoar priča o nastaku Chanel N°5, parfema koji je vrlo brzo stekao enormnu popularnost i postao najprodavaniji na svetu. Dizajniran kao dodatak koji upotpunjuje odevnu kombinaciju, svojevrsni je potpis modne kuće Chanel. Ovaj segment izložbe se takođe bavi i lansiranjem na tržište Chanel asortimana šminke 1924. godine, kao i kolekcije za negu kože 1927. Posetioci imaju priliku da se prošetaju kroz zlatnu instalaciju koja predstavlja kultnu bočicu parfema No°5.
• Luksuz i linija fokusira se na večernju odeću, koju karakterišu inventivnost, ali i klasika, kombinacija koja suptilno naglašava linije ženskog tela. Gabrielle je stvorila harmoniju između proporcija i materijala koja je odražavala eleganciju, slobodu i jednostavnost. Njen dizan je stvarao svojevrsnu napetost između odeće i tela, koja se na francuskom opisuje izrazom allure, privlačnost. Ovaj segment izložbe takođe razmotra Bijoux de Diamants, njenu prvu i jedinu kolekciju finog nakita, naručenu 1932. godine od strane Međunarodne dijamantske korporacije iz Londona.
• Zatvaranje Kuće prikazaće uticaj izbijanja rata 1939. na Gabriellin lični i profesionalni život. Izložba će biti nastavljena zvaničnim povratkom na modnu scenu 5. februara 1954, kada je Gabrielle ponovo pokrenula modnu kuću Chanel, u svojoj 71. godini. Povratnička kolekcija sadržala je prepoznatljiva Chanel obeležja, donoseći ažuriranu viziju moderne ženske garderobe.
• Kostim će istaći ključni deo posleratnog doprinosa Gabrielle Chanel svetskoj modi, sa preko pedeset autfita prikazanih u nizovima na dva nivoa. Deklaracija njene vizije moderne ženstvenosti, Chanel kostim kombinuje lakoću i udobnost sa jednostavnošću i stilom. Vogue ga je 1964. godine opisao kao „najlepšu uniformu na svetu“. Chanel kostim, koji je od tada postao bezvremenski klasik, ostaje osnovna referenca za modu i danas.
• Chanel kodovi fokusira se na način na koji su aksesoari činili fundamentalni deo Chanel koncepcije harmonične siluete. Oni su odražavali dizajnerkinu pragmatičnu viziju mode i pružili prepoznatljive “kodove”, koji su podvlačili njen stil. Od 1950-ih, torba Chanel 2.55 i dvobojne cipele aksesoari su koji ne gube svoju aktuelnost u svetu mode.
• U kasno veče prikazuje večernju odeću kao važan deo Chanel modih kolekcija u drugom delu dizajnerkine karijere. Od kasnih 1950-ih pa nadalje, prilagođavala je svoj čuveni kostim kako bi uključila asortiman koji će se nositi u večernjim satima. Usledili su koktel kostimi, istog kroja kao i dnevni, ali izrađeni od bogatih dekorativnih tkanina. Ovaj odeljak izložbe crpi inspiraciju iz zlatne palete boja i crnog laka koromandel paravana, koji su činili deo Gabriellinog stana.
• Costume Jewellery ili bižuterija istražuje još jedan uticaj koji je Gabrielle imala na demokratizaciju mode. Odbacujući konvencije tzv. fine jewllery, tj. skupog nakita izrađenog od plementih materijala, dala je novi status tzv. costume jewllery ili bižuteriji. Od početka 1920-ih, Chanel butici nudili su zadivljujući asortiman bižuterije koja je mogla da se nosi uz njihovu elegantnu modernu odeću.
• Bezvremenska privlačnost – finale izložbe – slavi večernju haljinu. Kreacije su prikazane u vidu postavke inspirisane čuvenim stepeništem sa ogledalima koje je bilo deo dizajnerkinog ateljea. Njena svečana haljina bila je istovremeno diskretna i prefinjena, zasnovana na istim temeljima koji su izgradili čitavu njenu karijeru. Ovaj odeljak, a ujedno i izložba, završava se poslednjom kolekcijom za proleće-leto 1971.
Izložbu su već pogledale mnogobrojne poznate ličnosti, fanovi čuvenog brenda. Ako ste ljubitelj mode, a nađete se u Londonu u periodu do 25. februara 2024, do kada je izložba Gabrielle Chanel. Fashion Manifesto otvorena – nemojte je propustiti.
Fotografije: Chanel